Nancy León Zúñiga
ID:140805
Bioethics
Bioethics has been a topic that has a variety of controversies worldwide, that started approximately 30 years ago. It's been basically the ethics behind the medical field in specific amongst others a well. The concern on how far are we to decide on continuing or ending life. The talk about bioethics and the morals behind it had been discussed before. Such as Plato and his talks about human breeding and Immanuel Kant who was a German enlightenment philosopher who was against the selling of human parts.
Becoming a branch in science at the beginning of the 60's being influenced by the medical and sciences, but especially on the changes at that moment in society and culture. Today since the 1960's many procedures have been improved such as kidney dialysis and new procedures today such as cloning, genetic engineering, abortion and stem cell research.
Issues concerning bioethics include the doctor to patient and whether how much is their patient allowed to know and the patients decision on taking treatment or not, but as the years have progressed questions about what if the patient is not mentally stable and a decision needs to be made. The issue or what determines if the patient has ceased. The option for abortion and the rights the fetus has and when can it be considered a human. Along with cloning and loosing the diversity that exists and the lost of personal identity. Or becoming immortal, and how much as humans do we value long life.
Bioethics has concerns on discrimination which individuals/societies will be affected negatively by this new revolution. In china for example, will being able to determine the sex of the baby give favoritism to males. Also on deciding how to die change the way our elders think today and opt for euthanasia as a pain-free method although some might not see it as morally correct.
As a possible solution Bioethics is now consisting of the four principles approach after the concerns that started to arise in the 60's, which are the principle of autonomy which means that in the healthcare industry professionals should respect the patients decision. The second is the principle of non-maleficence which means the person will not be harmed. The third is beneficence, meaning the person will be helped in a positive manner. The fourth and final principle is justice, in which an individual's rights will be respected.
References:
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Bioética
Los motivos que empujan a perfeccionar la preparación personal son múltiples. Muchos profesionales sanitarios desean encontrar una solución adecuada a los frecuentes dilemas éticos que se plantean en la práctica clínica. Por otro lado es cada vez mayor el número de los que sienten la urgencia de afrontar con eficacia los problemas bioéticos y desean colaborar en su resolución. Se plantea así por una u otra vía la necesidad de adquirir una formación bioética sólida, a nivel de un postgrado universitario.
Se comprende que sólo una formación pluridisciplinar a la vez teórica y práctica permitirá adentrarse en esta disciplina si se quiere evitar la frivolidad de confundir el diálogo bioético con un mercado de opiniones livianas. Es éste un punto importante y si en algunos ambientes la bioética no ha conseguido la reputación y autoridad que merece se debe quizás a la falta de preparación y de prestigio de quienes indebidamente se constituyen en "expertos" y maestros de bioética.
Por la importancia de sus fines, es necesario que quien pretenda formarse opiniones sólidas es este campo profundice en el conocimiento del ser humano y de los dilemas científicos y tecnológicos actuales, especialmente en los propios de la medicina asistencial y de la investigación clínica y biológica.
Esta preparación deberá ser exigente y continua y habrá de atender a aspectos tanto teóricos (ética, antropología, historia del desarrollo tecnológico, filosofía de la ciencia) como prácticos (pensamiento crítico [1], adquisición del hábito de la honestidad intelectual [2] y la capacidad de comunicación y diálogo, incluyendo el aprendizaje de algún idioma y cierta familiaridad con los medios informáticos de comunicación virtual).
La bioética nace además con pretensiones de globalidad. Desea ayudar a resolver un conflicto que existe dentro de cualquier cultura moderna: el conflicto entre las posibilidades que ofrece el desarrollo tecnológico y las exigencias de una vida auténticamente humana. Aunque el problema es universal, los actores se mueven en diversos entornos culturales. Por ello, se requiere de los protagonistas de la bioética que se hallen abiertos al diálogo intercultural con el fin de fijar valores y principios de actuación universalmente válidos. Para ello resulta de gran utilidad el poder acceder a los recursos de internet (disponibles en buena parte en inglés), así como la posibilidad de utilizar el correo electrónico
REFERENCIAS
• Potter V.R. Bioethics: the science of survival, "Perspectives in Biology and Medicine" New York, 1970.
• Potter V.R. Bridge to the Future, Prentice-Hall Pub, Englewood Cliffs, NJ, 1971.
• Reich W.T. (coord): “Encyclopedia of Bioethics”, New York 1978.
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